Koffiereizen
November 19, 2024

Van hobbybrander tot koffiepionier: oprichter Paul over 30 jaar Beans Coffee

30 jaar geleden stond de koffiewereld in Nederland er heel anders voor. Koffie was gewoon koffie: weinig variatie, zeker in de supermarkt.  Paul, oprichter van Beans Coffee, zag echter een kans. “Mensen kennis laten maken met koffie, dát was mijn drijfveer,” zegt hij over het begin van zijn koffiereis.

Zijn inspiratie kwam uit vakbladen waarin hij las over de opkomende hype van specialistische koffie in Amerika. Thuis had hij een kleine monsterbrander staan – een apparaat waarmee hij kleine hoeveelheden koffiebonen kon branden. In de keuken experimenteerde hij erop los met verschillende koffiesoorten, die zijn moeder en buurvrouw vervolgens mochten proeven. Het huis rook heerlijk, en de positieve reacties van zijn omgeving gaven Paul de motivatie om iets groters te beginnen.

Koffiemakelaardij, waarbij de focus lag op het doorverkopen van koffie, was echter niets voor hem. “Daar ben ik te introvert voor,” vertelt Paul met een glimlach. Zijn moeder Jelly, die een stuk socialer was, had daar een betere hand in. Paul koos daarom voor een andere weg: hij opende een eigen winkel in Roermond. Een klein pand van 55 vierkante meter met een nieuwe koffiebrander die vijf kilo koffie per branding aankon. Hard werken was het, en de eerste echte winst zag hij pas na vijf jaar. “Niet altijd goed voor je verkering,” grapt Paul, “maar het leverde wel een mooi bedrijf op.”

Van filterkoffie naar espresso

Nu, 30 jaar later, is de koffie-industrie onherkenbaar veranderd. Waar Paul ooit begon met twee simpele espresso’s – de Italian en Milano, die nog steeds de populairste zijn – en filterkoffie zoals Mocca Java en Kenia, is de vraag naar koffie geëxplodeerd. Koffiespeciaalzaken en koffiebranders schoten als paddenstoelen uit de grond, vaak gerund door mensen met dezelfde passie voor koffie als Paul.

Een grote verandering die hij zag, is de overstap van filterkoffie naar espressomachines. “Mensen kiezen tegenwoordig automatisch voor espressokoffie, vaak met mildere smaken,” legt hij uit. Waar klanten vroeger zonder enig idee de winkel binnenstapten, kiest men nu bewuster en gericht voor specifieke koffiesoorten.

Koffie met een verhaal

Hoewel Beans Coffee niet langer uniek is in het aanbieden van ‘koffie met een verhaal’, zoals Paul het noemt, blijft het bedrijf trouw aan een belangrijke kernwaarde: private label. In plaats van koffie onder hun eigen naam te verkopen, leveren ze koffie aan andere bedrijven, die het dan onder hun eigen merk verkopen. Dit maakt Beans Coffee anders dan de meeste andere koffieleveranciers.

Daarnaast heeft Paul een schat aan koffiekennis en een ongekende passie voor zijn vak. Dit blijkt ook uit zijn jaarlijkse reizen naar Colombia, waar hij contact houdt met de koffieboeren. Recentelijk ging hij samen met zijn 82-jarige moeder en zijn zoon Tom op bezoek bij Carlos, de contactpersoon van de boeren. Voor Tom was het een bijzondere ervaring, waarbij hij niet alleen de oorsprong van koffie leerde kennen, maar ook een stukje van het levenswerk van zijn vader ontdekte.

Beans Coffee: een familiebedrijf in transitie

Paul heeft een duidelijk beeld van de toekomst. Hij heeft een 20-jarenplan opgesteld dat hem begeleidt tot zijn 75ste. In deze periode wil hij Beans Coffee naar een hoger niveau tillen door de samenwerking met retailers en vendor operators te intensiveren. Zijn doel? De afstand tussen de consument en de koffieboer verkleinen. “Wie is de boer achter je kopje koffie? Dat is een vraag die ik steeds vaker hoor, en ik wil ervoor zorgen dat die vraag overal een antwoord krijgt.”

Die toekomst is er echter geen zonder uitdagingen. Een van de grootste obstakels waar de koffie-industrie nu voor staat, is de klimaatverandering. Boeren kampen met droogtes en onvoorspelbare regenval, wat de prijs van koffie opdrijft. Paul vraagt zich af hoe consumenten daarop zullen reageren: “Gaan ze voor thee, of kiezen ze juist voor minder, maar betere koffie?”

Voor de lange termijn ziet Paul vooral kansen in samenwerkingen met coöperaties van koffieboeren. “Het draait niet alleen om de prijs,” benadrukt hij, “maar om de kwaliteit en het verhaal achter de koffie.” Door samen te werken met groepen boeren wil Paul niet alleen de kwaliteit van de koffie verbeteren, maar ook laten zien hoeveel werk er in dat ene kopje zit. Voor hem is koffie veel meer dan een gezelligheidsdrankje: het is een product van vakmanschap en toewijding.

Beans Coffee is, net als Paul, klaar voor de toekomst. Of zijn zoon Tom op een dag het stokje zal overnemen, dat is aan hem. Net zoals Paul ooit zelf zijn weg vond in de koffie, zal ook Tom zijn eigen pad moeten kiezen. Maar één ding is zeker: de passie voor koffie blijft in de familie.

Onze koffiereizen

Voor Beans reizen we regelmatig naar de mooiste plekken om het contact met onze koffieboeren warm te houden.

Lees meer

Brazilië, een prachtig koffieland waar we altijd nog een keer naartoe wilden gaan. Het kwam er nooit van, totdat we...

read more March 2, 2023

Geduld, dat is wel iets wat je moet hebben als je naar Afrika reist. En dan bedoelen we niet alleen...

read more September 8, 2021