Projecten
June 24, 2021

Educatie in Ethiopië

Educatie in Ethiopië

Bij Beans staat educatie hoog in het vaandel. Helaas is het niet voor iedereen vanzelfsprekend om naar school te gaan, laat staan om de basis behoeftes op school te hebben om les te  kunnen krijgen. In Ethiopië heeft Trabocca samen met Tesfaye Bekele, oprichter van de Suke Quto boerderij, het “Suke Quto School Project” opgezet. Het doel is, om volledig uitgeruste scholen te bouwen voor de kinderen van de Kurume en Suke dorpen. Op deze manier kunnen de kinderen scholing krijgen wanneer de ouders aan het werk zijn op de koffieplantages. Beans kreeg de kans om een donatie te plaatsen aan dit mooie project. Mede dankzij jullie hebben wij dit kunnen doen, en daarom vertellen we graag over dit project.

Suke Quto Boerderij

Suke Quto is een grote koffieboerderij in Ethiopië waar veel van de inwoners uit de dorpen Kumure en Suke werken. De boerderij is gevestigd in de regio Oromia, één van de  grootste koffieproducerende regio’s in Ethiopië. Het is een optimaal koffie gebied waar mooie florale koffie’s vandaan komen. In 2003 heeft de gemeenschap zelf met de beperkte middelen die ze hadden een school gebouwd. Ze zamelden geld in om zo met hout en modder op traditionele wijze het eerste schoolgebouw op het terrein te bouwen. Hoewel dit een stevige en bekende bouwmethode is, hebben deze lokalen minder ramen waardoor ze erg donker zijn. Bovendien komt de modder na verloop los die gebruikt is om de muren en vloeren te bouwen en blijven de lokalen hierdoor zwaar vervuild. In zo’n leslokaal zitten al gauw 80 kinderen.

School Bouwen

De bouw van de nieuwe klaslokalen is momenteel in volle gang en moet eind 2020 klaar zijn. Naast de drie blokken met klaslokalen die worden gebouwd, worden er ook nieuwe toiletten gebouwd op het terrein. De gemeenschap zal de Suke school laten uitgroeien tot een middelbare school. De twee nieuwe blokken met klaslokalen zijn een grote stap in deze richting zodat de school voldoet aan deze richtlijnen. De school heeft nu klassen van groep één tot en met groep acht. Wie zijn opleiding momenteel na groep acht wil voortzetten, staat voor een aantal uitdagingen. De grootste uitdaging is de afstand naar de middelbare school. Deze ligt vele kilometers buiten het dorp, waar ze te voet heen moeten. Als gevolg daarvan gaan veel leerlingen na de basisschool uiteindelijk weer aan het werk op de boerderijen van hun ouders na groep 8 en is vervolgonderwijs geen standaard.

Toekomstplannen

Naast de huidige bouw van de nieuwe klassenblokken zijn er nog een aantal punten waar het project zicht op zal richten:

Toegang tot schoon water – er is geen waterpomp op de school, dus de 950 studenten hebben momenteel geen toegang tot water tijdens schooluren.

Bureaus – Er zijn niet genoeg bureaus voor alle studenten, en de bureaus die er staan, zijn in zeer slechte staat.

Woonruimtes voor leerkrachten – Leraren wonen momenteel in de modder gebouwen die als eerste in 2003 zijn gebouwd. Ze hebben een gedeelde keuken waar knaagdieren slangen niet uitzonderlijk zijn. Aangezien de meeste leraren opgeleid zijn en uit andere delen van het land komen, zijn dit ook voor hen extreme leefomstandigheden.

Laboratoriumapparatuur – Leraren hebben geen apparatuur om praktisch de lessen aan te tonen die ze hun leerlingen
leren.

Fill text here

Place your text here.

Geduld, dat is wel iets wat je moet hebben als je naar Afrika reist. En dan bedoelen we niet alleen...

read more September 8, 2021

In onze zoektocht naar goede koffie, rechtstreeks bij de boer gekocht, leerden we Stean Fasol kennen. Hij zet zich sinds...

read more June 24, 2019